Puristuspaineiden mittaus
Harjoitustyön tehtävänä oli opetella mittaamaan sylintereiden puristuspaineet. Ensiksi piti irroittaa sytytyspuola, jonka alta löytyi sytytystulpat jotka piti irroittaa. Myös ruiskutussuuttimien liitin piti irroittaa. Sen jälkeen mitattiin ohivuodoot tämännäköisellä laitteella:
Eli laitteen liitin laitetaan joka tulpanreikään erikseen, pyöritetään starttia ja katsotaan mitä grafiikka näyttää.
 |
Peugeot 206:n puristuspaineet, 1. sylinterillä 10,5 muilla n. 7 bar. |
Ohivuotomittaus
Ohivuotomittauksessa ensin pyöritetään käsin kampiakselia niin, että mitattavan sylinterin mäntä saadaan yläkuolokohtaan niin, että imu-ja pakoventtiilit ovat kiinni.
Helpoiten yläkuolokohdan löytää pillillä, joka asennetaan aina mitattavan sylinterin tulpanreikään.
Kun pilli on kiinni, moottoria pyöritetään käsin kampiakselilta, jolloin pilli viheltää. Heti kun pilli lopettaa vihellyksen, kyseisen sylinterin mäntä on yläkuolokohdassa sekä imu- ja pakovettiilit ovat kiinni. Tämän jälkeen asennetaan ohivuotomittauslaite, joka laittaa paineilmaa moottoriin, josta sitten kuulee että mistä ilma tulee ulos. Tämän jälkeen kun sytyttää sytkärin pakoputken päässä, ja jos liekki lepattaa, pakoventtiili vuotaa.
 |
Ohivuotomittauslaite |
 |
1. sylinterissä ei pysy paine kunnolla |
 |
3. sylinterissä sama homma. |
Testasin 1. ja 3. sylinterin, joissa kummassakaan ei pysynyt paine kunnolla ja sytkärin sytyttäminen pakoputken päässä sai liekin lepattamaan, joten kummankin sylinterin pakoventtiili vuosi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti