sunnuntai 9. marraskuuta 2014

VVT-pyörän sekä jakohihnan vaihto

Asiakkaan mukaan auto piti outoa ääntä käynnistäessä, ja että sen aiheuttaisi VVT-pyörä. Tutkiessamme äänen lähdettä huomasimme, että starttimoottori on vaihtokunnossa, sekä mahdollinen äänenaiheuttaja. Vaihdoimme sen, mutta outo ääni ei hävinnyt, joten vaihdoimme jakohihnan vaihdon yhteydessä VVT-pyörän, joka paljastuikin äänen aiheuttajaksi. Aloitimme työn irroittamalla akunkengät. Tämän jälkeen irroitimme oikean etupyörän, sekä lokasuojat. Tämän jälkeen tuimme moottorin tunkilla, jonka jälkeen irroitimme moottorin oikeanpuoleisen kiinnikkeen, jonka jälkeen pystyimme nostamaan moottoria ja näin saamaan lisää tilaa. Tämän jälkeen aloimme purkaa apulaitehihnakoteloa sekä jakohihnan koteloa.

Uudet ajoitusmerkit piirrettynä

Tämän jälkeen irroitimme ilman resonaattorin, ilmansuodattimen ulostuloletkun sekä irroitimme suojat nokka-akseleiden päästä, jotta pystyimme lukitsemaan nokka-akselien asennon. Asensimme myös kampiakselin lukitustyökalun.

Nokka-akselien lukitustyökalu- sekä kampiakselin lukitustyökalu

VVT-pyörä irroitettuna imunokka-akselin päästä

Uusi vesipumppu sekä VVT-pyörä
Tässä vaiheessa irroitimme vesipumpun, hihnan kiristimen sekä ohjainpyörän, jonka jälkeen asensimme uudet osat, sekä uuden hihnan paikalleen. Tämän jälkeen irroitimme lukitustyökalut, sekä pyöritimme moottoria kampiakselin pultin päästä.

Kampiakseli pyöri normaalisti kaksi kierrosta, joten jako oli kohdillaan. Tämän jälkeen kasasimme osat takaisin paikoilleen, moottori kävi hyvin, kylmäkäynnistyksessä VVT-pyörä ei enää pitänyt ylimääräistä ääntä, joten kaikki toimi normaalisti.

Lopuksi vielä korjasimme oudon äänen, joka kuului takaa vasemmalta. Äänenlähde paljastui repsottavaksi palosuojaksi, jota vähän liikuttamalla sai sen ruuvattua takaisin paikoilleen.

1 kommentti: