maanantai 22. lokakuuta 2012

Auton sähköjärjestelmät

Auton sähköjärjestelmät

Kuinka paljon autoissa on sähkölaitteitta
 
Keskuslukitus
Peruutustutka
Sähköinen luukkujen avaus
Starttimoottori
Äänitorvi
Valot
Peilit, lämmitys ja säätö
Lasinnostimet
Lasien lämmittimet + istuinlämmitys
Stereot + äänentoisto
Navigaattori
Penkin lämmittimet, säädöt
Kaistavahti
Tupakansytytin
Sähköinen käsijarru
Turvavyön tunnistimet
Turvavyön esikiristimet
ABS - jarrut
Sähköinen ohjaustehostin
Ajonhallintajärjestelmä
Akku
Sähköinen jousitus
Lasin pesulaitteet
Lämmitettävät lasit
Pimeänäkölaitteisto
Mittaristo
Virtalukko
Moottorinohjausjärjestelmä
Ohjainlaitteet
Kattoluukku
Ilmastointi
Alustansäätö
Automaattivaihteistot
Hybridimoottori
Hybridiauton akusto
Sähköautot

Ohjainlaitteet/tietokoneet autossa

Moottorinohjauslaite
Mittariston ohjauslaite
Turvatyynyjen ohjauslaite
ABS/ESP - ohjauslaite
Ohjaustehostimen ohjauslaite
Lisälämmittimen ohjauslaite
Ilmastoinnin ohjauslaite
Mukavuusjärjestelmien ohjauslaite
Oviohjainlaite (3-5 kpl)
Valojen ohjauslaite
Sähköpääkeskus
Gateway
Loputon lista...

Arviolta 80% merkkikorjaamolla korjatuista vioista on sähkövikoja. Ajoneuvojen sähköjärjestelmät lisääntyvät jatkuvasti. Asiakkaat haluavat entistä monimutkaisempia ja hienompia varusteita autoihinsa.

Jännite

Jännitteen tunnus on U jayksikkö voltti V.
Kuvaa kahden navan välistä elektronimäärän epätasapainoa. Jännitteen suuruus kuvaa sitä potentiaalia, joka on mahdollista ottaa käyttöön kun virta alkaa kulkea.

Nimellisjännite 

Kuvaa jännitettä, joka virtalähteestä on saatavilla ihanneolosuhteissa. "Voitaisiin kuvitella standardiksi, on sovittu, että 12V akut valmistetaan määrätylle jännitteelle määrätyssä varaustilassa." 

Lähdejännite

Tarkoittaa kuormittamattoman jännitelähteen jännitettä. Esimerkiksi autonakku silloin kun sitä ei kuormiteta. Kun kuormittamattomasta akusta mitataan jännitettä, jänniteen pitäisi olla yli 12,2 V (huom. välittömästi latauksen jälkeen jännite on korkeampi 12,5-13,7V).

Napajännite 

Tarkoittaa kuormitetun jännitelähteen jännitettä. Esimerkiksi akun lähdejännite on 12.3 volttia ja kun akkua kuormitetaan
esimerkiksi takalasinlämmittimellä, napajännite putoaa 12 volttiin.

Jännitteen mittaaminen

Jännitemittaus tehdään aina rinnan kuluttajan tai jännitelähteen kanssa.
Aluksi kytketään mittajohdot mittariin, musta johdin yleensä COM - liitäntään ja punainen johdin liitäntään, jossa on jännitemittauksen symboli.
Mittalaite asetetaan jännitemittausasentoon kiertämällä valitsin asentoon -V.

Virta (Current)

Sähkövirta on elektronien liikettä. Sähkövirta ei kulje, ennen kuin se on tehty mahdolliseksi kytkemällä piiriin virtalähteen molemmat navat ja muodostamalla johtimilla suljettu virtapiiri.
Sähkövirran tunnus on I ja yksikkö ampeeri A.

Tasavirta (Direct current)

Merkitään symbolilla, jossa yläpuolella on yhtenäinen viiva ja alapuolella katkoviiva. Tasavirraksi kutsutaan sellaista virtaa, jonka napaisuus ei vaihdu, eli virta pysyy kokoajan samansuuntaisena.

Vaihtovirta (Alternating current)

Vaihtovirta on sähkövirtaa, jossa jännitteen napaisuus ja virran kulkusuunta vaihtuu. Yleisin vaihtovirran/ jännitteen muoto on sin-aallon mukainen.

Virran mittaaminen yleismittarilla

Musta johdin kytketään yleismittarin COM - porttiin.
Punainen johdin pistokkeeseen A max 10A
Kytkin kohtaan A 
Mittalaite kytketäään virtapiiriin sarjaan

Resistanssi (Resistance)
Resistanssi on suure, joka kuvaa materiaalin kykyä vastustaa sähkövirran kulkua. Tunnetuin resistanssia aiheuttava komponentti on vastus.
Kun virtapiiriin lisätään vastuksia tai jokinvirtapiirin osista on esimerkiksi hapettunut, niin piirissä kulkeva sähkövirta pienenee. samoin käy kun piiriin lisätään mikä tahansa sähköä kuluttava laite, esimerkiksi sähkömoottori.

Resistanssin mittaus

Musta johdin COM - porttiin.
Punainen johdin  Ω - pistokkeeseen.
Kytkin kohtaan Ω.
Mittari kytketään rinnan mitattavan kohteen kanssa.
Mitattava kohde pitää olla virraton.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti